środa, 6 września 2023

Zaproszenie do Wilna - do polskiej parafii pod wezwaniem Świętego Ducha i do kościoła OO.Franciszkanów Konwentualnych pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

Witam serdecznie wszystkich Czytelników i z wielką radością zapraszam na spotkania do Wilna :))) To dla mnie zaszczyt i spełnienie marzenia.
Już dziesięć lat mija od chwili, gdy w sierpniu 2013 roku rozpoczęło się moje pielgrzymowanie ze świadectwem Pierwszej Oazy Rzymskiej przeżywanej na zaproszenie 
i u boku Świętego Jana Pawła II w Rzymie i w Castel Gandolfo, w Capranica i w Asyżu, 
na Monte Cassino i w Górach Prenestyńskich na Mentorelli dokładnie czterdzieści cztery lata temu - w sierpniu 1979 roku.
Darem niezwykłym była dla mnie ta Oaza, a teraz równie wspaniałym darem jest pielgrzymowanie ze świadectwem wartości tamtych osobistych spotkań z Ojcem Świętym Janem Pawłem II, wartości Jego nauczania, każdego słowa, które do nas wypowiedział przekazując ówczesnej polskiej młodzieży, do której wówczas należałam jako osiemnastolatka, treści poważne - zawsze aktualne - zawarte w słowach homilii i te radosne, kiedy ten niezwykły, cudowny Papież - Karol Wojtyła nazwany przez oazowiczów Zwiastunem z Gór  - uczył nas podczas Pogodnego Wieczoru przy ognisku w rozmowach, 
w śpiewaniu, w żartach i śmiechu radości życia, radości spotkania z drugim człowiekiem.
Zaczął się jedenasty rok mojego pielgrzymowania i za mną - ręka w rękę z umiłowanym Janem Pawłem Wielkim - 345 miejsc w całej Polsce :) 
A teraz, z Bożą pomocą, czekają mnie spotkania w parafiach z Polakami w Wilnie :)))
Od kilku lat myślałam o takiej możliwości - pragnęłam być ze świadectwem właśnie tutaj, blisko Matki Bożej Ostrobramskiej, spotkać się, rozmawiać Polakami mieszkającymi na Litwie, zobaczyć miejsca związane z naszą polską historią, być w Ostrej Bramie i na cmentarzu na Rossie i w innych ważnych, pięknych miejscach - dotknąć historii, poczuć całym sercem wszystko to, co ważne na terenie Wilna, Trok, Szawli dla nas, Polaków... 
https://warsztatpodrozy.com/2019/07/18/gora-krzyzy-na-litwie/
Tam wszędzie na Litwie był także z pielgrzymką dokładnie trzydzieści lat temu - we wrześniu 1993 roku - Ojciec Święty Jan Paweł II. 
Teraz spełnia się dla mnie marzenie odwiedzenia tych miejsc :)))
Bardzo krótko - przez zaledwie niecałe trzy dni byłam w Wilnie rok temu.
W sierpniu 2022 roku pojechałam na ten krótki czas ze świadectwem dla grupy oazowiczów 
z Polski, którzy na Litwie przeżywali Rekolekcje Oazowe III-go stopnia - tak jak ja przeżywałam swój trzeci stopień czterdzieści cztery lata temu w Wiecznym Mieście.
Znalazłam się w Wilnie dzięki zaproszeniu księdza Aleksandra Suchockiego z parafii Świętego Jakuba Apostoła w Drozdowie w Diecezji Łomżyńskiej - kilka dni temu, 3 września  dzieliłam się świadectwem właśnie w tej parafii :)))
Ksiądz Aleksander od dwudziestu pięciu lat prowadzi Oazy III-go stopnia na Litwie - postanowił przedstawić mnie i zaproponować świadectwo Pierwszej Oazy Rzymskiej księdzu proboszczowi Szymonowi Wikło z parafii Świętego Ducha i... tak to się zaczęło :)))
10 września, przez całą niedzielę, w polskim kościele pod wezwaniem Świętego Ducha 
w Wilnie będę dzielić się pod koniec każdej Mszy Świętej świadectwem Pierwszej Oazy Rzymskiej III-go stopnia uświęconej obecnością wśród nas - oazowiczów - umiłowanego Ojca Świętego Jana Pawła Wielkiego.
Jest to także bardzo ważny dzień Beatyfikacji Józefa i Wiktorii z siedmiorgiem Dzieci - zamordowanej przez Niemców podczas hitlerowskiej okupacji, 24 marca 1944 roku za ukrywanie Żydów - Rodziny Ulmów z Markowej.
Po Eucharystii zapraszam do stołu z książkami - chętnie porozmawiam, odpowiem na pytania. Będę także - na życzenie zainteresowanych czytelników - wpisywać dedykacje.
W kolejną niedzielę, 17 września w osiemdziesiątą czwartą rocznicę napaści Związku Radzieckiego na Polskę, zapraszam na podobne spotkania ze mną i moim świadectwem 
i książką "Zwiastunowi z Gór" - opisanymi wydarzeniami tamtego czasu - do wileńskiego kościoła Ojców Franciszkanów Konwentualnych pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Z ojcem Piotrem Stroceniem - przełożonym klasztoru w Wilnie - poznał mnie ojciec Mariusz Słowik, który kilka lat temu przyjął świadectwo "Zwiastunowi z Gór" będąc proboszczem parafii Świętego Maksymiliana Marii Kolbe w Łodzi, zaś rok temu byłam ze świadectwem 
w Niepokalanowie, gdzie obecnie o.Mariusz jest gwardianem wspólnoty franciszkanów.
http://frater.lt/index.php/sample-page/wilno/kosciol-p-w-wniebowziecia-najswietszej-maryi-panny-na-piaskach/
Szczegółowe informacje dotyczące planowanych spotkań podaję na afiszach.
Najserdeczniej wszystkich pozdrawiam :) 
Do zobaczenia w Wilnie :)))                                                           Joasia Jurkiewicz
Ojciec Święty Jan Paweł II - Wilno - 5 września 1993, 
                                            spotkanie z Polakami w kościele Świętego Ducha, fragmenty
Drodzy Bracia i Siostry - pragnę wyrazić moją szczególną radość ze spotkania z wami, 
w ramach mej pielgrzymki na Litwę, w kościele Świętego Duch w Wilnie, do którego uczęszczają Polacy - obywatele litewscy. 
Ta świątynia jest wymownym symbolem - jest jakby pamiątką wydarzeń, które pozostawiły niezatarty ślad na chrześcijańskich i narodowych dziejach dwóch krajów połączonych - 
już od czasów małżeństwa Wielkiego Księcia Litewskiego, Władysława Jagiełły z dziedziczką polskiego tronu, Jadwigą - połączonych ścisłymi więzami sąsiedztwa, przyjaźni, braterstwa.
(...) Jako Biskup Rzymu jestem tutaj przede wszystkim po to, aby moich braci umacniać 
w wierze, aby wszystkich zachęcać do podejmowania wyzwań teraźniejszości z nadzieją na lepszą przyszłość.
(...) Przez pięćdziesiąt długich lat na wiele sposobów utrudniano wam praktykę wiary. Teraz ufamy, że nadszedł wreszcie czas, kiedy wszyscy - Polacy i Litwini - możecie jawnie dawać świadectwo o Ewangelii w przekonaniu, że dla każdego człowieka i dla całych społeczeństw jest ona najmocniejszym oparciem, które pozwala i pomaga pokonywać trudności w chwili obecnej. Pozwala też przezwyciężać pokusę rezygnacji i lęku, wzbudza w każdym i we wszystkich gotowość do solidarnej pracy dla dobra wspólnego, dla przyszłości.
(...) Powiedział Chrystus do swoich uczniów: "Wy jesteście światłem świata. Nie może się ukryć miasto położone na górze. Nie zapala się też światła i nie stawia pod korcem, ale na świeczniku, aby świeciło wszystkim, którzy są w domu."(Mt 5, 14-15)
Jutrzejsza Litwa i Polska będą się harmonijnie rozwijać, jeżeli wy - jako synowie i córki Kościoła - w waszym życiu osobistym i wspólnotowym będziecie czerpali światło z mądrości Ewangelii, jeśli będziecie zawsze umieli odważnie i niezłomnie wyznawać i naśladować Chrystusa. On, jak sam powiedział, jest Drogą i Prawdą i Życiem.
(...) Moi drodzy - starajcie się być naśladowcami tej nieskończenie ufnej miłości do Trójcy Przenajświętszej. Uczcie się od Siostry Faustyny błogosławionej - od tej pokornej i wiernej Sługi Bożej, jak w każdych okolicznościach być dzieckiem - synem i córką - Niebieskiego Ojca, jak pozostawać uczniem Słowa Wcielonego oraz narzędziem podatnym na działanie Ducha Ożywiciela i Pocieszyciela.
(...) Nigdy w życiu nie byłem w Wilnie. Jestem tu po raz pierwszy. Równocześnie można powiedzieć, że przez całe moje życie, przynajmniej od czasu, kiedy doszedłem do świadomości, stale byłem w Wilnie. Byłem w Wilnie myślą i sercem, można powiedzieć - całym moim jestestwem - przynajmniej w jakimś jego szczególnym wymiarze.
(...) Jednak pragnę bardzo gorąco dziękować Opatrzności Bożej, że mnie tu w końcu przyprowadziła. Jest to dla mnie szczególna łaska, szczególna łaska całej tej pielgrzymki, wszystkich spotkań...
"Panno Święta, co Jasnej bronisz Częstochowy i w Ostrej świecisz Bramie..."
Pragnę na końcu tego spotkania powiedzieć Wam, że te słowa są prorocze. Poeci mają także jakieś szczególne uczestnictwo w misji proroczej. Te słowa są prorocze.
One mówią o tym, co pozostanie bez względu na wszystkie trudności, na jakie możemy napotykać i my i nasi bracia Litwini. To pozostanie. I to się nie da zwyciężyć.
Bo to jest Ona - jedna i ta sama. Ją już na różne sposoby ja poznałem - od Kalwarii Zebrzydowskiej poprzez naszą Jasną Górę, poprzez Fatimę i wreszcie - przez Ostrą Bramę.
I wiem, że Ona jest tą, która przezwycięża każde zło - nawet to największe, to ostateczne. Depcze głowę węża. Ufam, że pozwoli nam przezwyciężyć także i te rodzaje zła, które utrudniają drogę ku przyszłości.
Tej drogi ku przyszłości pod opieką Pani Jasnogórskiej, pod opieką Pani Ostrobramskiej życzę moim Rodakom i życzę moim Braciom Litwinom - w Polsce i na Litwie. 
Ojciec Święty Jan Paweł II - Wilno, Msza Święta, Park na Zakręcie - 
                                                             5 września 1993 - homilia, fragmenty
"To, co się z Ducha narodziło, jest duchem."(J 3, 6)
(...) Człowiek bowiem nie jest tylko ciałem, ale równocześnie duchem.
Tak mówi Jezus Chrystus do Nikodema - uczonego w Piśmie dobrze znającego Stary Testament, to znaczy Księgi Święte, które świadczą o Przymierzu Boga z Izraelem.
(...) Człowiek bowiem jest nie tylko ciałem, ale również duchem.
To duch właśnie - a w języku Biblii "serce" - jest "głębią jestestwa człowieka"(Jr 31, 33)
(...) Drodzy Bracia i Siostry - przez wiele lat starano się wpajać synom i córkom waszej ojczyzny zasady materializmu. 
Trzeba, aby dzisiaj, wraz z odzyskaną wolnością, zabrzmiały z nową mocą słowa Chrystusa 
o sercu, o duchu ludzkim - "To, co się z Ducha narodziło, jest duchem".
(...) Chrystus mówi do Nikodema: "Zaprawdę, zaprawdę powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego."(J 3, 5)
Narodziny z Ducha Świętego są tajemnicą ludzkiego wnętrza. Chrystus, jako Odkupiciel świata, związał je z Sakramentem Chrztu, który - jak każdy inny sakrament - jest widzialnym znakiem niewidzialnej Tajemnicy. 
W tej Tajemnicy człowiek, stając się przybranym Bożym synem, na wzór Chrystusa wchodzi do obiecanego Królestwa, które jest życiem wiecznym w Bogu.
(...) Wraz z wami, drodzy Bracia i Siostry, dziękuję Trójcy Przenajświętszej za dar Przymierza z Bogiem w Sakramencie Chrztu. Dar ten łączy każdego z nas czerpiąc w sposób rzeczywisty od Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. Dar Chrztu Świętego czyni nas bowiem uczestnikami życia, które się objawiło Chrystusowym Zmartwychwstaniem.
(...) Dzisiaj przeto mówię do was słowami Świętego Piotra Apostoła: "Wy jesteście wybranym plemieniem, królewskim kapłaństwem, narodem świętym, ludem Bogu na własność przeznaczonym."(I P 2, 9)
Bóg wezwał was "do przedziwnego swojego światła w Jezusie Chrystusie, abyście ogłaszali dzieła Jego potęgi."(I P 2, 9)
Ta potęga - moc Boga żywego - objawiła się w waszych dziejach. Objawiła się w tych trudnych czasach, w dziejowych doświadczeniach Litwy, w cierpieniach, zsyłkach 
i więzieniach, w katorgach i męczeństwie tylu synów i córek waszej ziemi.
Ci wszyscy wasi rodacy dzisiaj są pośród nas. Oni są z nami w mocy Ducha Bożego i wołają tak jak psalmista: "Boże naszych Ojców (...) Przywróć nam radość z Twojego zbawienia 
i wzmocnij nas duchem ochoczym."(Ps 51[50] 14)
Tak wołają, gdy przemieniły się czasy udręki i wasza ojczyzna wróciła na drogi wolności.
Ogromnie jej przeto potrzeba tego wzmocnienia duchem ochoczym.
Trzeba duchowych narodzin. To, co przed wiekami zapoczątkował chrzest, musi się stać zaczątkiem duchowego odrodzenia każdego i wszystkich.
Razem przeto z psalmistą wołam: "Stwórz, o Boże, w nas wszystkich serce czyste i odnów w naszych piersiach Ducha niezwyciężonego!"(Ps 51[50] 12)
(...) Duch niezwyciężony - dziedzictwo pokoleń - niech stanie się udziałem tych, którzy żyją współcześnie na waszej ojczystej ziemi. 
Niech się na nowo umocni na fundamencie Chrystusowego krzyża! Niech odżyje przy sercu Chrystusowej Matki! 
Niech każdy syn i córka litewskiej ojczyzny odnajdzie tego Ducha w głębi swego jestestwa, aby Go przekazać następnym pokoleniom.
(...) Przez chrzest zbliżamy się do Chrystusa, który jest kamieniem węgielnym Bożej budowy w dziejach ludzi i narodów.
Budujmy na Nim naszą przyszłość jako żywe kamienie tego Przymierza, które wasi przodkowie zawarli z Bogiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz